KLIMMEN & ROUTES


Word een echte

klimgeit

Tekst: Hans ter Maten / Foto's: Menno Grootjans

Fietsen in het hooggebergte is volgens velen het mooiste dat er is. Het is een gevecht tussen de renner de berg, maar zeker ook genieten; onderweg word je getrakteerd op prachtige uitzichten, en als je de top eenmaal hebt bereikt kun je gaan genieten van de welverdiende afdaling. Zodra je het ‘fietsvirus’ te pakken hebt begint het te kriebelen; je wilt klimmen en mooie routes rijden. In dit artikel tips over hoe je aan de beste routes komt en hoe ook jij een klimgeit kunt worden.

Routes

Met de nieuwste generatie fietscomputers kun je ook navigeren. Je kunt een gpx-bestand op het apparaatje zetten, waarmee je op het scherm ziet waar je links- of rechtsaf moet. Maar hoe kom je aan mooie routes? Fiets heeft de mooiste voor je verzameld op onze partnerpagina op Komoot. Op komoot.com/user/fietsmagazine vind je een collectie mooie routes die je gratis kunt gebruiken. Het zijn routes in Nederland, maar ook in het buitenland hebben we veel routes die uit onze reisverhalen komen.

Maak je liever je eigen routes dan kan dat natuurlijk ook. In Komoot (of andere navigatie-software) kun

je zelf routes tekenen die je vervolgens naar je fietscomputer toe kunt sturen. Dat levert veel voorpret op. Zo kun je bijvoorbeeld het gebied waarnaar je volgende vakantie gaat, alvast verkennen vanachter je computerscherm. Het mooie van dit soort routes is dat je vooraf niet alleen weet hoeveel kilometer je te wachten staat, maar ook hoeveel hoogtemeters. En je kunt niet alleen rondjes vanaf je camping plannen, maar ook een meerdaagse van punt A naar B. In Komoot kun je dan zelfs ook nog zien wat voor soort wegdek je kiest. Zo kun je ook fraaie mountainbike of gravelroutes verzinnen.

Klimmen

Fietsen in de bergen is heel andere koek dan fietsen in ons vlakke kikkerlandje. Het is de ultieme uitdaging voor jezelf. Klimmen is de weerstand van je eigen gewicht overwinnen. Het is een constante hoge inspanning, nagenoeg zonder rust. Stop je even met rappen, dan sta je gelijk stil. Het vergt veel van je lichaam, ga dus niet zonder voorbereiding naar de bergen! Je moet beschikken over een stevige basisconditie, anders zul je er weinig plezier aan beleven. Zonde, want genieten is nou juist het allerbelangrijkste.

Voorbereiding algemeen

Wanneer je afreist naar de bergen is dat meestal voor meerdere dagen. Bij het inpakken van je

koffer moet je daar rekening mee houden. Neem meerdere broekjes mee, of was hem na elke tocht even uit in een emmertje met een vloeibaar wasmiddel. Het is erg onhygiënisch om meerdere dagen met de zelfde broek te rijden. De kans op zitvlakproblemen is dan ook groter. Goed eten en drinken tijdens lange fietsritten is erg belangrijk. Zorg daarom dat je je favoriete voeding van huis meeneemt; je zult zien dat ze die lekkere sportdrank of Sultana’s in het buitenland niet verkopen. Neem verder een pompje en een binnenbandje mee. Het zou lullig zijn als je onderweg een lekke band krijgt en lopend naar beneden moet.

Fiets

Ga je voor het eerst klimmen, dan zul je wat aanpassingen aan je fiets moeten doen. Zorg dat je fiets in goede staat verkeerd. Kijk naar de remblokken. Ook al zijn ze niet versleten, neem in ieder geval een reservesetje mee. Tijdens de afdaling kunnen de blokjes hard slijten en rondrijden met versleten blokjes is gevaarlijk. Oude banden vervang je voor een fietsvakantie. Met versleten banden is de kans op lekrijden groter en je hebt minder grip.

Welke versnelling

Het belangrijkste zijn eigenlijk wel de versnellingen. Je komt er, zeker als beginner, snel achter dat een berg wat anders is als viaducten en de heuvels in Limburg. De ideale trapfrequentie tijdens het klimmen is 70-90 omwentelingen per minuut. Om zo soepel te trappen, in wielerjargon ‘op souplesse te rijden’, is het soms noodzakelijk andere

tandwielen te monteren dan waar je in Nederland mee rijdt. In Nederland kom je de meeste klimmen op kracht boven, maar in hooggebergtes gaat dit je niet lukken. Onderschat de bergen niet!

Hoe kleiner je voortandwielen en hoe groter je tandwielen achter, des te lichter kan je schakelen. Heb je een triple-crankstel (drie kettingbladen aan de voorkant), dan hoef hier niets aan te veranderen; je hebt dan al een klein tandwiel (30) aan de voorkant. Eventueel kun je achter een cassette met 27 tandjes of meer monteren om nog soepeler te kunnen trappen. Denk eraan als je een nieuwe cassette monteert, dat je tegelijkertijd de ketting vervangt. Heb je crankstel met twee bladen, meestal 50 tandjes op het grootste blad en 34 tandjes op het kleine blad, dan doe je er verstandig aan te checken hoe groot je grootste achtertandwiel is. Wil je zeker weten dat je ook op de steilste

klimmen bovenkomt, dan is een 1 op 1 verhouding ideaal. Dus een cassette met een 34 kransje achter, evenveel als je kleinste voorblad. Dat past niet altijd, daarvoor heb je een lange slag achterderailleur nodig. Heb je die niet, dan kan je fietsenmaker die voor je installeren. Een goedkopere optie is om tijdelijk een Wolftooth Roadlink te monteren, waarmee je de derailleur wat meer ruimte geeft.

Trapfrequentie tijdens klim

Wanneer je niet licht genoeg kunt schakelen kost het grote moeite om boven te komen. In het ergste geval moet je afstappen. Door soepel te trappen verdeel je de krachten beter. Na een klim van anderhalf uur die je op souplesse hebt gereden zul je minder pijn aan je benen hebben dan wanneer je op kracht had gereden. Handig als je meerdere klimmen op een dag gaat rijden. Fietsen met een te zware versnelling is slecht voor je knieën. Als je een wedstrijdje met fietsmaten doet is het ook niet stoer om met een zwaar verzet te rijden. Het gaat uiteindelijk om hoe snel je boven bent, niet om de versnelling waarmee je boven bent gekomen.

Kleding

Ga je de bergen in, wees je er dan van bewust dat het erg koud kan zijn. Neem nooit alleen een shirt met korte mouwen en een korte broek mee. De temperatuurverschillen tussen het dal en de top zijn soms enorm. Als stelregel kun je uitgaan van een temperatuurdaling van 1 graad per 100 hoogtemeters. Kijk dus niet vreemd op als het aan de voet van de beklimming 20 graden is, en op de top 7 graden. En ook al is het stralend weer in het dal, op de top kan het regenen, waardoor het meestal nog kouder aanvoelt. Het weer in de bergen is erg onvoorspelbaar; bereid je goed voor.

Tijdens het klimmen blijf je meestal wel warm, maar zodra je bovenop stil staat om te wachten op je fietsmaten kan het erg koud zijn. En in de afdaling is het nog veel kouder. Been- en armstukken moeten daarom tot je standaard garderobe behoren als je de bergen in gaat. Je kunt ze uit doen als je het warm krijgt, zijn eenvoudig op te vouwen en passen prima in de zakjes van je wielershirt. Tevens kun

je nog een windjack meenemen wat je aantrekt als je boven bent. Handschoenen zijn ook erg belangrijk. Als het koud is en je handen verkleumen, dan heb je een probleem. De kracht in je vingers is dan weg, waardoor je met moeite kunt remmen. Met alle gevolgen van dien…

Natuurlijk is het niet alleen kommer en kwel, ook in de bergen kan het schitterend weer zijn. Bij zonovergoten dagen is de kans op verbranding erg groot. Het zweet dat je ontwikkelt tijdens het klimmen zorgt ervoor dat je nog sneller verbrandt. Neem daarom altijd een zonnebrandcrème met een hoge UV-factor mee. Het beste is om je meerdere keren per dag in te smeren. Niet alleen je huid moet je beschermen tegen de felle zon, ook je ogen hebben bescherming nodig. Neem daarom een goede zonnebril mee. De bril voorkomt tevens dat er vliegjes en andere dingen in je ogen kunnen komen. Een shirt met lange rits te kopen kan uitkomst bieden wanneer je

verlangt naar wat meer verkoeling tijdens het klimmen. Je kunt de rits dan zo ver open zetten als je wilt waardoor je lichaam iets meer gekoeld wordt. Verwacht echter geen wereld van verschil.

Beginnen aan de klim

Zorg dat je goed warm hebt gefietst voordat je aan de klim begint, zo voorkom je blessures. Probeer rustig - voor zover dat mogelijk is - te beginnen aan de klim. Laat je niet direct opjagen door je fietsmaten of andere sneller rijders. De klim is nog lang genoeg. Begin daarom niet te hard, zodat je aan het eind nog energie over hebt en je die fietsmaten weer kunt inhalen. Dat is motiverender dan een paar kilometer voor het eind geparkeerd staan. Kies een constant tempo dat jij de hele klim denkt vol te houden. Wanneer je na tien minuten je tong al buitenboord hebt hangen kun je wel nagaan dat je het niet gaat volhouden tot de top. Let erop dat je moeilijk kunt schakelen als je veel kracht op de pedalen uitoefent. Kijk goed vooruit. Als je na een

haarspeldbocht een steil stuk nadert, schakel dan gelijk terug. Het is raadzaam om regelmatig te drinken. Probeer zoveel mogelijk, in ieder geval om het kwartier, een paar flinke slokken te nemen. Eén bidon is niet genoeg, monteer dus twee bidonhouders. Krijg je dorst, dan ben je eigenlijk al te laat. Te weinig eten en drinken betekent prestatieverlies. Eet daarom tussendoor een banaan, een stuk ontbijtkoek of een sportreepje. Deze worden snel opgenomen door je lichaam en zijn zeer geschikt om tijdens het sporten te eten. Je verbruikt veel energie tijdens een klim, zorg dan ook dat je voldoende eten mee hebt, anders komt ‘de man met de hamer’ langs. De top bereiken is natuurlijk fantastisch. Trek als je boven bent wat warms aan en geniet van het even uitzicht. Maak eventueel een foto als bewijs voor familie en vrienden. Bij de meeste klimmen staan bordjes met de naam en de hoogte. Een echte must have!

Afdalen en bochten

Na de klim volgt het toetje: de afdaling. Door de hoge snelheden kan het voorkomen dat je traanogen krijgt. Een bril is daarom een raadzaam tijdens een afdaling. Ben je nog erg vermoeid bent is het beter om even wat rust te nemen voor je begint met dalen. Je bent meestal wat minder alert bij vermoeidheid, de kans op ongelukken is dan groter. Laat je tijdens de afdaling niet opjagen door andere fietsers, maar daal in een tempo waar jij je prettig bij voelt. Ben je met een groepje fietsers op pad, spreek dan onderaan af. Zo kan iedereen zijn eigen tempo naar beneden rijden. Tijdens het dalen is het is vooruitkijken erg belangrijk. Houd je remmen niet constant ingedrukt, maar laat ze af en toe ook even los. Zo voorkom je dat de velgen of remschijven te heet worden. Door je handen onderin de beugels te houden houd je het zwaartepunt

Afvallen

Overtollige kilo’s zorgen bij het klimmen voor een extra belast. Klimmen gaat makkelijker wanneer je zo min mogelijk lichaamsvet hebt

Een rekenvoorbeeld: je weegt 75 kilo en het gewicht van je fiets is 8 kilo. Je wilt een beklimming van 12 kilometer met een stijgingspercentage van 10 procent oprijden. Bij een snelheid van 12,5 kilometer per uur doe je hier 57 minuten en 26 seconden over. Het geleverde vermogen is 260 watt. Val je 3 kilo af, dan rijd je met hetzelfde vermogen 12,9 kilometer per uur, een verschil van 0,4 kilometer per uur. Dat lijkt misschien niet veel, maar de eindtijd is dan 55 minuten en 49 seconden. Dat scheelt maar liefst 1 minuten en 37 seconden. Natuurlijk kun je ook je fiets lichter maken, maar dat kost je al gauw erg veel geld. Heb je een vetpercentage van 6 procent? Dan is het misschien wél de moeite om het gewicht van je fiets te verlagen.

laag. Je bent beter in evenwicht en hebt meer controle. Nadeel is dat je dan aerodynamischer zit, de snelheid ligt dus hoger. Op de rechte stukken kan de snelheid flink oplopen. Rem je niet, dan haal je met gemak snelheden van 75 kilometer per uur. De kans bestaat dat je de fiets dan niet meer onder controle hebt. Probeer de snelheid onder controle te houden. Wanneer je een bocht nadert, kom dan overeind en rem met de beide remmen. De meeste kracht komt uit je voorrem. Leun iets naar achter om te voorkomen dat je achterwiel de omhoog komt. Zorg dat je voor de bocht klaar bent met remmen. In de bocht moet je lichtjes bijremmen, maar doe dit

voorzichtig. Een voor- of achterwiel is zo weggegleden. Neem de bocht zo ruim mogelijk, maar blijf wel op je eigen weghelft. Een bocht naar rechts begin je links. Vervolgens stuur je naar binnen langs de berm, vlak langs de berm, en dan laat je de fiets weer rollen. Je kunt alleen de volle breedte van de weg gebruiken als je 100% zeker weet dat er geen verkeer nadert. Houd in de bocht het binnenste pedaal omhoog om te voorkomen dat het pedaal de grond raakt. Op het buitenste pedaal houd je voldoende druk voor een betere wegligging.

De smaak te pakken en ben je klaar voor het echte werk?

Bekijk dan op de volgende pagina de 26 mooiste beklimmingen die wij voor je selecteerden.

Routes

Met de nieuwste generatie fietscomputers kun je ook navigeren. Je kunt een gpx-bestand op het apparaatje zetten, waarmee je op het scherm ziet waar je links- of rechtsaf moet. Maar hoe kom je aan mooie routes? Fiets heeft de mooiste voor je verzameld op onze partnerpagina op Komoot. Op komoot.com/user/fietsmagazine vind je een collectie mooie routes die je gratis kunt gebruiken. Het zijn routes in Nederland, maar ook in het buitenland hebben we veel routes die uit onze reisverhalen komen.

Maak je liever je eigen routes dan kan dat natuurlijk ook. In Komoot (of andere navigatie-software) kun je zelf routes tekenen die je vervolgens naar je fietscomputer toe kunt sturen. Dat levert veel voorpret op. Zo kun je bijvoorbeeld het gebied waarnaar je volgende vakantie gaat, alvast verkennen vanachter je computerscherm. Het mooie van dit soort routes is dat je vooraf niet alleen weet hoeveel kilometer je te wachten staat, maar ook hoeveel hoogtemeters. En je kunt niet alleen rondjes vanaf je camping plannen, maar ook een meerdaagse van punt A naar B. In Komoot kun je dan zelfs ook nog zien wat voor soort wegdek je kiest. Zo kun je ook fraaie mountainbike of gravelroutes verzinnen.

Klimmen

Fietsen in de bergen is heel andere koek dan fietsen in ons vlakke kikkerlandje. Het is de ultieme uitdaging voor jezelf. Klimmen is de weerstand van je eigen gewicht overwinnen. Het is een constante hoge inspanning, nagenoeg zonder rust. Stop je even met rappen, dan sta je gelijk stil. Het vergt veel van je lichaam, ga dus niet zonder voorbereiding naar de bergen! Je moet beschikken over een stevige basisconditie, anders zul je er weinig plezier aan beleven. Zonde, want genieten is nou juist het allerbelangrijkste.

Voorbereiding algemeen

Wanneer je afreist naar de bergen is dat meestal voor meerdere dagen. Bij het inpakken van je koffer moet je daar rekening mee houden. Neem meerdere broekjes mee, of was hem na elke tocht even uit in een emmertje met een vloeibaar wasmiddel. Het is erg onhygiënisch om meerdere dagen met de zelfde broek te rijden. De kans op zitvlakproblemen is dan ook groter. Goed eten en drinken tijdens lange fietsritten is erg belangrijk. Zorg daarom dat je je favoriete voeding van huis meeneemt; je zult zien dat ze die lekkere sportdrank of Sultana’s in het buitenland niet verkopen. Neem verder een pompje en een binnenbandje mee. Het zou lullig zijn als je onderweg een lekke band krijgt en lopend naar beneden moet.

Fiets

Ga je voor het eerst klimmen, dan zul je wat aanpassingen aan je fiets moeten doen. Zorg dat je fiets in goede staat verkeerd. Kijk naar de remblokken. Ook al zijn ze niet versleten, neem in ieder geval een reservesetje mee. Tijdens de afdaling kunnen de blokjes hard slijten en rondrijden met versleten blokjes is gevaarlijk. Oude banden vervang je voor een fietsvakantie. Met versleten banden is de kans op lekrijden groter en je hebt minder grip.

Welke versnelling

Het belangrijkste zijn eigenlijk wel de versnellingen. Je komt er, zeker als beginner, snel achter dat een berg wat anders is als viaducten en de heuvels in Limburg. De ideale trapfrequentie tijdens het klimmen is 70-90 omwentelingen per minuut. Om zo soepel te trappen, in wielerjargon ‘op souplesse te rijden’, is het soms noodzakelijk andere tandwielen te monteren dan waar je in Nederland mee rijdt. In Nederland kom je de meeste klimmen op kracht boven, maar in hooggebergtes gaat dit je niet lukken. Onderschat de bergen niet! Hoe kleiner je voortandwielen en hoe groter je tandwielen achter, des te lichter kan je schakelen. Heb je een triple-crankstel (drie kettingbladen aan de voorkant), dan hoef hier niets aan te veranderen; je hebt dan al een klein tandwiel (30) aan de voorkant. Eventueel kun je achter een cassette met 27 tandjes of meer monteren om nog soepeler te kunnen trappen. Denk eraan als je een nieuwe cassette monteert, dat je tegelijkertijd de ketting vervangt. Heb je crankstel met twee bladen, meestal 50 tandjes op het grootste blad en 34 tandjes op het kleine blad, dan doe je er verstandig aan te checken hoe groot je grootste achtertandwiel is. Wil je zeker weten dat je ook op de steilste klimmen bovenkomt, dan is een 1 op 1 verhouding ideaal. Dus een cassette met een 34 kransje achter, evenveel als je kleinste voorblad. Dat past niet altijd, daarvoor heb je een lange slag achterderailleur nodig. Heb je die niet, dan kan je fietsenmaker die voor je installeren. Een goedkopere optie is om tijdelijk een Wolftooth Roadlink te monteren, waarmee je de derailleur wat meer ruimte geeft.

Trapfrequentie tijdens klim

Wanneer je niet licht genoeg kunt schakelen kost het grote moeite om boven te komen. In het ergste geval moet je afstappen. Door soepel te trappen verdeel je de krachten beter. Na een klim van anderhalf uur die je op souplesse hebt gereden zul je minder pijn aan je benen hebben dan wanneer je op kracht had gereden. Handig als je meerdere klimmen op een dag gaat rijden. Fietsen met een te zware versnelling is slecht voor je knieën. Als je een wedstrijdje met fietsmaten doet is het ook niet stoer om met een zwaar verzet te rijden. Het gaat uiteindelijk om hoe snel je boven bent, niet om de versnelling waarmee je boven bent gekomen.

Kleding

Ga je de bergen in, wees je er dan van bewust dat het erg koud kan zijn. Neem nooit alleen een shirt met korte mouwen en een korte broek mee. De temperatuurverschillen tussen het dal en de top zijn soms enorm. Als stelregel kun je uitgaan van een temperatuurdaling van 1 graad per 100 hoogtemeters. Kijk dus niet vreemd op als het aan de voet van de beklimming 20 graden is, en op de top 7 graden. En ook al is het stralend weer in het dal, op de top kan het regenen, waardoor het meestal nog kouder aanvoelt. Het weer in de bergen is erg onvoorspelbaar; bereid je goed voor.

Tijdens het klimmen blijf je meestal wel warm, maar zodra je bovenop stil staat om te wachten op je fietsmaten kan het erg koud zijn. En in de afdaling is het nog veel kouder. Been- en armstukken moeten daarom tot je standaard garderobe behoren als je de bergen in gaat. Je kunt ze uit doen als je het warm krijgt, zijn eenvoudig op te vouwen en passen prima in de zakjes van je wielershirt. Tevens kun je nog een windjack meenemen wat je aantrekt als je boven bent. Handschoenen zijn ook erg belangrijk. Als het koud is en je handen verkleumen, dan heb je een probleem. De kracht in je vingers is dan weg, waardoor je met moeite kunt remmen. Met alle gevolgen van dien…

Natuurlijk is het niet alleen kommer en kwel, ook in de bergen kan het schitterend weer zijn. Bij zonovergoten dagen is de kans op verbranding erg groot. Het zweet dat je ontwikkelt tijdens het klimmen zorgt ervoor dat je nog sneller verbrandt. Neem daarom altijd een zonnebrandcrème met een hoge UV-factor mee. Het beste is om je meerdere keren per dag in te smeren. Niet alleen je huid moet je beschermen tegen de felle zon, ook je ogen hebben bescherming nodig. Neem daarom een goede zonnebril mee. De bril voorkomt tevens dat er vliegjes en andere dingen in je ogen kunnen komen. Een shirt met lange rits te kopen kan uitkomst bieden wanneer je verlangt naar wat meer verkoeling tijdens het klimmen. Je kunt de rits dan zo ver open zetten als je wilt waardoor je lichaam iets meer gekoeld wordt. Verwacht echter geen wereld van verschil.

Beginnen aan de klim

Zorg dat je goed warm hebt gefietst voordat je aan de klim begint, zo voorkom je blessures. Probeer rustig - voor zover dat mogelijk is - te beginnen aan de klim. Laat je niet direct opjagen door je fietsmaten of andere sneller rijders. De klim is nog lang genoeg. Begin daarom niet te hard, zodat je aan het eind nog energie over hebt en je die fietsmaten weer kunt inhalen. Dat is motiverender dan een paar kilometer voor het eind geparkeerd staan. Kies een constant tempo dat jij de hele klim denkt vol te houden. Wanneer je na tien minuten je tong al buitenboord hebt hangen kun je wel nagaan dat je het niet gaat volhouden tot de top. Let erop dat je moeilijk kunt schakelen als je veel kracht op de pedalen uitoefent. Kijk goed vooruit. Als je na een haarspeldbocht een steil stuk nadert, schakel dan gelijk terug. Het is raadzaam om regelmatig te drinken. Probeer zoveel mogelijk, in ieder geval om het kwartier, een paar flinke slokken te nemen. Eén bidon is niet genoeg, monteer dus twee bidonhouders. Krijg je dorst, dan ben je eigenlijk al te laat. Te weinig eten en drinken betekent prestatieverlies. Eet daarom tussendoor een banaan, een stuk ontbijtkoek of een sportreepje. Deze worden snel opgenomen door je lichaam en zijn zeer geschikt om tijdens het sporten te eten. Je verbruikt veel energie tijdens een klim, zorg dan ook dat je voldoende eten mee hebt, anders komt ‘de man met de hamer’ langs. De top bereiken is natuurlijk fantastisch. Trek als je boven bent wat warms aan en geniet van het even uitzicht. Maak eventueel een foto als bewijs voor familie en vrienden. Bij de meeste klimmen staan bordjes met de naam en de hoogte. Een echte must have!

Afdalen en bochten

Na de klim volgt het toetje: de afdaling. Door de hoge snelheden kan het voorkomen dat je traanogen krijgt. Een bril is daarom een raadzaam tijdens een afdaling. Ben je nog erg vermoeid bent is het beter om even wat rust te nemen voor je begint met dalen. Je bent meestal wat minder alert bij vermoeidheid, de kans op ongelukken is dan groter. Laat je tijdens de afdaling niet opjagen door andere fietsers, maar daal in een tempo waar jij je prettig bij voelt. Ben je met een groepje fietsers op pad, spreek dan onderaan af. Zo kan iedereen zijn eigen tempo naar beneden rijden. Tijdens het dalen is het is vooruitkijken erg belangrijk. Houd je remmen niet constant ingedrukt, maar laat ze af en toe ook even los. Zo voorkom je dat de velgen of remschijven te heet worden. Door je handen onderin de beugels te houden houd je het zwaartepunt laag. Je bent beter in evenwicht en hebt meer controle. Nadeel is dat je dan aerodynamischer zit, de snelheid ligt dus hoger. Op de rechte stukken kan de snelheid flink oplopen. Rem je niet, dan haal je met gemak snelheden van 75 kilometer per uur. De kans bestaat dat je de fiets dan niet meer onder controle hebt. Probeer de snelheid onder controle te houden. Wanneer je een bocht nadert, kom dan overeind en rem met de beide remmen. De meeste kracht komt uit je voorrem. Leun iets naar achter om te voorkomen dat je achterwiel de omhoog komt. Zorg dat je voor de bocht klaar bent met remmen. In de bocht moet je lichtjes bijremmen, maar doe dit voorzichtig. Een voor- of achterwiel is zo weggegleden. Neem de bocht zo ruim mogelijk, maar blijf wel op je eigen weghelft. Een bocht naar rechts begin je links. Vervolgens stuur je naar binnen langs de berm, vlak langs de berm, en dan laat je de fiets weer rollen. Je kunt alleen de volle breedte van de weg gebruiken als je 100% zeker weet dat er geen verkeer nadert. Houd in de bocht het binnenste pedaal omhoog om te voorkomen dat het pedaal de grond raakt. Op het buitenste pedaal houd je voldoende druk voor een betere wegligging.

Afvallen

Overtollige kilo’s zorgen bij het klimmen voor een extra belast. Klimmen gaat makkelijker wanneer je zo min mogelijk lichaamsvet hebt

Een rekenvoorbeeld: je weegt 75 kilo en het gewicht van je fiets is 8 kilo. Je wilt een beklimming van 12 kilometer met een stijgingspercentage van 10 procent oprijden. Bij een snelheid van 12,5 kilometer per uur doe je hier 57 minuten en 26 seconden over. Het geleverde vermogen is 260 watt. Val je 3 kilo af, dan rijd je met hetzelfde vermogen 12,9 kilometer per uur, een verschil van 0,4 kilometer per uur. Dat lijkt misschien niet veel, maar de eindtijd is dan 55 minuten en 49 seconden. Dat scheelt maar liefst 1 minuten en 37 seconden. Natuurlijk kun je ook je fiets lichter maken, maar dat kost je al gauw erg veel geld. Heb je een vetpercentage van 6 procent? Dan is het misschien wél de moeite om het gewicht van je fiets te verlagen.

De smaak te pakken en ben je klaar voor het echte werk?

Bekijk dan op de volgende pagina de 26 mooiste beklimmingen die wij voor je selecteerden.

© 2020 Fiets | New Skool Media