In je dromen zie je het al voor je: daar rij je, met hoge snelheid door een prachtige omgeving. Nu nog een fiets om van te gaan houden.

Wordt het een racer of toch een mountainbike? Wij helpen je op weg bij de keuze van jouw droomfiets.

Tekst: Hans ter Maten

Je wilt beginnen met wielrennen. Misschien wil je werken aan je conditie, of wil je die paar overtollige kilo’s kwijt. Wellicht doe je het voor de gezelligheid: om lekker te toeren met vrienden of bij de plaatselijke wielerclub. Wat je ook kiest, fietsen is nooit verkeerd.

Maar waar koop je een racefiets? Hoeveel geld wil je uitgeven? Wordt het carbon of aluminium? En zeker niet onbelangrijk: waar moet je op letten bij de aanschaf? Je wilt tenslotte niet dat je na een tijdje spijt krijgt van je aankoop. Je wilt een fiets die past bij jou en bij de doelen die je wilt bereiken. Een fiets die niet te groot is, maar ook zeker niet te klein. In dit artikel proberen we je zo veel mogelijk te helpen bij het maken van een goede keuze.

1) Krom stuur

Een racefiets is in principe gericht op hoge snelheden – vandaar de smalle banden en het kromme stuur. Je kunt je uitleven op fietspaden en op stille landweggetjes, maar ook in mooie natuurgebieden en in de bergen. Eigenlijk overal, zolang het maar geasfalteerd is. Qua tijd ben je wel beperkt: in de winter heb je weinig aan een racefiets, want pekel en sneeuw zijn de grootste vijanden. Wielrenners zie je vaak in een grote groep rijden, maar je kunt het uiteraard ook alleen of met een paar vrienden doen. De snelheid bij het rijden in een groep ligt hoger, dat is ook de reden waarom veel wielrenners dit zo mooi vinden. De onderlinge strijd bij klimmetjes en de sprintjes bij plaatsnaambordjes horen hier ook bij. Maar let op: het rijden in een peloton vergt wel enige oefening. Je moet rekening houden met de regels van de groep.

Verderop vind je meer informatie over de aanschaf van een racefiets.

2) Welke onderdelen?

Bij de aanschaf van een racefiets is het zaak om goed te kijken naar de onderdelen. Op een Cannondale-fiets zitten niet alleen onderdelen van Cannondale, maar van veel verschillende merken. Hoe weet je nou of alles bij elkaar past? Vaak is de zogenaamde ‘afmontage’ een evenwichtige mix van onderdelen. Remmen, schakelsysteem, pedalen, tandwielen. Wanneer je je een beetje hebt georiënteerd in een nieuwe fiets, leer je vanzelf de rangorde in prijs en kwaliteit van fietsen en onderdelen kennen. In het overzicht verderop vind je de onderdelengroepen van de bekendste merken en hoe ze zich kwalitatief tot elkaar verhouden.

3) Wat is je budget?

Bepaal vooraf goed hoeveel geld je wilt uitgeven aan je nieuwe fiets. Als beginner kun je het best voor een betaalbaar model kiezen. Het is zonde van je geld als na een half jaar blijkt dat je het fietsen toch niet zo leuk vindt als gedacht.

Laten we voor het gemak eens uitgaan van een budget van vijftienhonderd euro. Voor dat geld koop je een hele mooie fiets, maar daarmee ben je er nog niet: je moet ook rekening houden met de aanschaf van andere dingen. Een helm kost je bijvoorbeeld al gauw 50 euro en voor een fatsoenlijk pakketje fietskleding (shirt, fietsbroek en handschoenen) ben je ook al snel meer dan 100 euro kwijt. Vergeet ook de pedalen niet (vanaf zo’n 50 euro), die zitten niet standaard bij een nieuwe fiets. En dan zijn er nog ook nog eens de schoenen: hoppa, weer minimaal zestig euro.

Degelijke beginnersfietsen zijn er in de prijsklasse van 800 tot 1200 euro. Wordt dat te duur voor je? Informeer dan eens bij de fietsenmaker of hij nog overjarige modellen heeft staan. Dit scheelt aanzienlijk in de prijs, terwijl de fietsen toch gewoon gloednieuw zijn. Je kunt eventueel ook op zoek gaan naar een goede tweedehands fiets.

Snel, sneller, snelst? Koop een racefiets.

Lekker door de bossen raggen? Neem een mountainbike

4) Waar koop ik hem?

Nieuwe fietsen kun je bij de plaatselijke fietsenmaker kopen of bij een speciaalzaak, maar je kunt ze ook via internet bestellen. Een gewone fietsenwinkel kan aangesloten zijn bij een inkoopketen zoals Bike Totaal. In deze winkels zie je vooral racefietsen en mountainbikes van bekende merken als Trek, Cube en Giant. Je zult er zeker vakkundig geholpen worden, maar de focus ligt er over het algemeen meer op stadsfietsen.

Een speciaalzaak legt zich helemaal toe op het verkopen van racefietsen en mountainbikes. Het aanbod is groter, er is meer op voorraad en het aanbod aan onderdelen, kleding en accessoires is uitgebreider. Ook voor vrouwen zijn hier vaak speciale spullen verkrijgbaar. Bij speciaalzaken werken meestal mensen die zelf een grote passie voor wielrennen of mountainbiken hebben. Zij beschikken over een flinke dosis ervaring en kunnen je helpen met adviseren en het oplossen van (technische) problemen. Hier kun je vaak ook een proefrit maken. Fabrikanten en merken hebben sites met daarop alle informatie, afbeeldingen, filmpjes en contactgegevens van dealers. Voor tweedehands fietsen kun je terecht op marktplaats.nl en op het forum van Fiets.nl. En verder bestaan er ook heel veel internetwinkels waar je complete fietsen kunt kopen. Vooral in Duitse webwinkels vind je ‘veel fiets voor weinig geld’. De keuze is aan jou, maar qua service kun je niet verwachten dat zij hetzelfde bieden als een speciaalzaak. En service is voor een beginner toch geen overbodige luxe.

5) Welke maat en uitvoering?

Nieuwe fietsen zijn in diverse maten verkrijgbaar. De framemaat (de lengte van de staande buis onder het zadel) bij racefietsen wordt vaak in centimeters uitgedrukt. In het hoofdstuk ‘Zitpositie’ vind je meer informatie over de juiste maat voor jou. Nieuwe modellen zijn doorgaans in één kleurstelling en met één soort afmontage leverbaar, maar wel in verschillende maten. Maar zoals dat ook met auto’s gaat: hoe duurder het model, hoe meer mogelijkheden er zijn voor eigen wensen. Racefietsen voor beginners zijn over het algemeen uitgerust met een iets comfortabeler zadel dan de dure jongens. Dit is ideaal, want in het begin zul je nog wat zitvlees moeten kweken. Overigens moet een zadel ook niet te zacht zijn.

6) Klikpedalen of niet?

Als beginnend fietser zit je waarschijnlijk niet te trappelen om klikpedalen op je fiets te schroeven. Iedereen kent tenslotte wel verhalen van andere fietsers die net niet op tijd konden losklikken voor een stoplicht of tijdens een steil klimmetje en languit op hun snufferd gingen. Blauwe plekken, kapotte fiets, gekrenkt ego. Nee, logisch dat je weinig zin hebt om vastgeklikt door het fietsleven te gaan. Toch zul je er – naarmate je serieuzer gaat fietsen – niet aan ontkomen. Geloof ons, zodra je de voordelen eenmaal aan den lijve hebt ondervonden, zul je gegarandeerd niets anders meer willen.

Vrijwel alle nieuwe fietsen worden zonder pedalen geleverd, dus het loont zeker de moeite om nog voor de aanschaf van je karretje ook alvast eens te kijken naar een set klikpedalen en schoenen. Bij de pedalen krijg je een setje plaatjes die je onder de schoenen moet schroeven. Wanneer je je voet op de juiste manier op het pedaal duwt, klikt het plaatje vanzelf vast. Afstappen doe je door de hak naar buiten te draaien. Oefen dit een een paar keer op een stil weggetje – of thuis, terwijl je met je schouder tegen een muur leunt. Het vergt enige oefening, maar ben je er helemaal aan gewend, dan gaat het helemaal automatisch en net zo snel als zonder kliksysteem. Ben je onderweg, dan is het wel handig om altijd ruim voor je stilstaat uit te klikken. Mocht je toch per ongeluk vallen, dan zullen de pedalen altijd losschieten.

Het meestgebruikte systeem is SPD (Shimano Pedaling Dynamics) van Shimano – voor de racefiets heet dit SPD-SL. Losse plaatjes zijn overal te koop en naast Shimano zijn er veel meer fabrikanten van dit systeem. Alternatieven zijn er onder meer van BBB, Time, Look en CrankBrothers. Sommige pedalen bieden extra zijdelingse speling. Dit kan prettig zijn voor je knieën. Er zit ook verschil in de schoenplaatjes, op de verpakking staat hoeveel speling deze geven.

image

© 2020 Fiets | New Skool Media