KLEDING EN UITRUSTING


Kleren maken de fietser

Fietsen vraagt om een passende uitrusting. Voor je eigen comfort en veiligheid is het aanschaffen van een goed kledingpakket een must. Een helm, broek met zeem, fietsshirt, ondershirt, schoenen en sokken horen in ieder geval in de garderobe van een fietser.

Met de aanschaf van een fiets ben je er nog niet. Oké, je kunt gewoon in je korte broek en T-shirt gaan fietsen, maar dat is verre van comfortabel. Sportief fietsen vraagt om functionele kleding. En het mag er best mooi uitzien, want je wilt natuurlijk ook een beetje de blits kunnen maken! Kleren maken de fietser. En ze hoeven echt niet duur te zijn.

Tekst: Hans ter Maten / Foto’s: Edwin Haan

TIP: als je lid bent van een wielervereniging kun je meestal tegen zeer aantrekkelijke prijzen clubkleding aanschaffen

Fietsbroek

Een fietsbroek is voorzien van een zeem, waardoor je veel comfortabeler kunt zitten. Je draagt geen ondergoed onder je fietsbroek, omdat dit kan gaan schuren. Om infecties en andere irritaties aan het zitvlak te voorkomen is het belangrijk de broek goed schoon te houden. Was de broek dan ook na elke rit.

Om afzakken van de broek te voorkomen kun je het beste een fietsbroek met bretels kopen. Misschien zit het in het begin wat vreemd, maar uiteindelijk heb je er plezier van. Er zijn verschillende zemen verkrijgbaar, je kunt kiezen uit verschillende hardheden, vormen en diktes. Wat prettig is, is erg persoonlijk.

Voor vrouwen zijn er speciale fietsbroeken verkrijgbaar. De broeken hebben een andere zeem en de pijpen zijn vaak korter. Ook zijn er broeken met speciale ritssystemen, waardoor een toiletbezoek mogelijk is zonder dat het shirt uit moet om de bretels te laten zakken.

Fietsshirt

Pas een fietsshirt altijd voordat je het koopt. Duurdere merkkleding is echt niet altijd beter, en misschien zit het bij jou niet lekker. Sommige shirts hebben een anatomische pasvorm, dat houdt in dat het alleen prettig zit als je de fietshouding aanneemt. Goede shirts kruipen niet omhoog tijdens het fietsen en sluiten goed aan, zonder te knellen.

Fietsshirts zijn gemaakt van ademend materiaal en sneldrogende materialen. Dit heeft veel voordelen ten opzichte van gewone katoenen T-shirts. Katoen blijft lang nat, wat niet prettig aanvoelt. Het is fijn als een fietsshirt strak zit en niet wappert. De meeste shirts zijn uitgerust met zakjes op de rug. Erg handig om bijvoorbeeld een energiereep, reservebandje, armstukken of een regenjackje in mee te nemen. Pas op met harde dingen zoals een gereedschapstooltje. Bij een valpartij kan dit gevaarlijk zijn. Het gebruik van een zadeltasje is daarom aan te raden. Shirts met een volledige rits aan de voorkant hebben de voorkeur. Die trek je makkelijker aan en kun je als het erg warm is tijdens een beklimming lekker los gooien.

Onderkleding

Een zweethemd draag je onder je fietsshirt. Het zit strak om je lichaam, zorgt ervoor dat je lichaam goed op temperatuur blijft en dat vocht snel wordt afgevoerd. Voor de zomer zijn er ondershirts zonder mouwen. Als het kouder wordt, kun je kiezen voor een ondershirt met lange mouwen, eventueel met col of windstopper.

Schoenen

Fietsen is het prettigst met speciale fietsschoenen. Een goed passende fietsschoen is noodzakelijk voor comfort en een goede krachtoverbrenging op de pedalen. Deze hebben een stugge zool waardoor de belasting op je voet goed wordt verdeeld. Je voelt het pedaal niet zitten. Dat is een groot voordeel als je veel kracht zet of wanneer je moe wordt. Als je een fietsschoen dan ook nog combineert met klikpedalen hoef je ook nog eens geen energie te verspillen aan het recht houden van je voet. Bovendien kan je, wanneer je voet vastzit, niet alleen duwen maar ook trekken; handig tijdens een sprintje, want zo kan je meer kracht zetten. Bovendien is het onmogelijk van je pedaal te glijden, wat wel zo veilig is. Geen wonder dat je een serieuze mountainbiker of wielrenner nooit op sportschoenen ziet rijden.

Een fietsschoen vormt zich niet naar je voet, hij moet dus meteen goed zitten. Je tenen moeten voorin wat bewegingsruimte hebben, je hak daarentegen niet. Om schuiven te voorkomen is het belangrijk dat je hiel goed tegen de achterkant van de schoen drukt. Dat voorkomt vermoeiing en een dood gevoel in je voeten. Ook moet de binnenzool voldoende ondersteuning bieden. Ieder merk heeft een eigen pasvorm, soms ook nog in een smalle en een brede uitvoering. Veel modellen passen is de beste optie om een geschikt stel schoenen te vinden. Let erop dat je geen drukplekken voelt en dat je voet niet kan schuiven. Dit kan onder het fietsen blaren veroorzaken. Fietsschoenen zijn er in verschillende prijsklassen, variërend van ongeveer 50 euro tot honderden euro’s. Duurdere schoenen hebben stijve, carbon zolen en speciale klik- of draaisluitingen. Goedkope schoenen hebben dunnere zolen en meestal klittenbandsluitingen. Drie sluitingen hebben als voordeel boven twee sluitingen dat je druk beter over je voet kunt verdelen. Kliksluitingen zijn gemaakt om je schoen strakker mee aan te trekken dan met klittenband mogelijk is, ook kun je ze daarmee makkelijker net iets strakker of losser zetten. Vetersluitingen zijn terug van weggeweest en zijn weer helemaal hip.

Er wordt onderscheid gemaakt tussen schoenen voor de racefiets en voor de mountainbike. Mountainbikeschoenen zijn voorzien van profiel en de zolen zijn vaak minder stijf. Hierdoor is het gemakkelijker om met deze schoenen te lopen. Om die reden zijn er genoeg fietsers die met mountainbikeschoenen op hun racefiets rijden. Let op: je bent dan ook verplicht mountainbikepedalen te gebruiken, omdat schoenplaatjes voor racepedalen niet tussen de noppen passen.

Fietssokken

Bij een paar fietsschoenen horen fietssokken. Deze zijn dunner dan sportsokken en houden het zweet minder vast. Daardoor zit je schoen strakker om je voet, zodat je niet heen en weer schuift. Fietssokken zijn verkrijgbaar in veel maten en designs.

Helm

Ga nooit zonder helm op pad! Zonder helm fietsen is erg onverstandig. Een ongeluk zit immers in een klein hoekje: je kunt zelf nog zo goed opletten, maar als iemand anders niet oplet, is een aanrijding zo gebeurd. We hebben veel valpartijen gezien waar de rijder er dankzij het gebruik van een helm nog goed vanaf kwam. Draag dus altijd een helm, ook bij rustige ritjes! - De pasvorm van een helm is erg belangrijk. Bij een goede helm voel je bijna niet dat je hem draagt. Voel je toch nog vervelende drukpunten dan is de pasvorm van die helm niet goed voor jouw hoofd. Een te grote helm beschermt slechter bij valpartijen. - Als je op je hoofd bent gevallen, dan moet je je helm vervangen. Zelfs niet-zichtbare schade kan ervoor zorgen dat de helm bij een volgende val minder goed beschermt. Veel fabrikanten hebben een zogenaamde ‘crash-garantie’. Na een valpartij waarbij je met je helm de grond raakt, kun je met korting een nieuwe helm kopen. Neem dan wel je beschadigde helm mee naar de winkel. - Ventilatiegaten zorgen voor de verkoeling van je hoofd. Dit is vooral prettig als het erg warm is. Toch zegt het aantal gaten niet alles over daadwerkelijke koeling van je hoofd. Jammer genoeg ondervind je alleen in de praktijk hoe goed die luchtdoorstroming is. In de winkel moet je vertrouwen op de verkoper. - Zorg altijd dat de sluiting dicht zit, ook als je even een klein stukje gaat rijden. De sluiting waarborgt de werking van de helm.

Bril

Als je straks zo hard gaat dat je betraande ogen krijgt, is een zonnebril misschien een optie. Het ziet er niet alleen snel uit, het is ook nog eens erg praktisch. De bril beschermt je ogen tegen uv-licht en insecten, en in het bos ook tegen takken en modder. Je kunt het best een bril nemen met verwisselbare glazen: donkere voor als de zon schijnt, geel/oranje bij slecht weer (geeft meer contrast) en transparant tijdens bijvoorbeeld een modderrit.

Handschoenen

Fietshandschoenen zijn aangenaam tegen schokken en bij zweethanden. Ook beschermen ze bij valpartijen. Voor de zomer heb je handschoenen met korte vingers. Deze zijn van zeer dun materiaal gemaakt. De handpalmen zijn vaak voorzien van een laagje dempend materiaal om je handen comfortabel op te laten steunen.

Fietsbroek

Een fietsbroek is voorzien van een zeem, waardoor je veel comfortabeler kunt zitten. Je draagt geen ondergoed onder je fietsbroek, omdat dit kan gaan schuren. Om infecties en andere irritaties op het zitvlak te voorkomen is belangrijk de broek goed schoon te houden. Was de broek dan ook na elke fietsrit.

Om afzakken van de broek te voorkomen kun je het beste een fietsbroek met bretels kopen. Misschien zit het in het begin wat vreemd, maar uiteindelijk heb je er plezier van. Er zijn verschillende zemen op de verkrijgbaar. Je kunt kiezen uit verschillende hardheden, vormen en diktes. Wat voor jou prettig is erg persoonlijk.

Voor vrouwen zijn er speciale fietsbroeken verkrijgbaar. De broeken hebben een andere zeem en de pijpen zijn vaak korter. Ook zijn er broeken met speciale ritssystemen waardoor een toiletbezoek mogelijk is zonder dat het shirt uit moet om de bretels te laten zakken.

Fietsshirt

Pas een fietsshirt altijd voordat je het koopt. Duurdere merkkleding is echt niet altijd beter, en misschien zit het bij jou niet lekker. Sommige shirts hebben een anatomische pasvorm, dat houdt in dat het alleen prettig zit als je de fietshouding aanneemt. Goede shirts kruipen niet omhoog tijdens het fietsen en sluiten goed aan, zonder te knellen.

Fietsshirt zijn gemaakt van ademend materiaal en sneldrogende materialen. Dit heeft veel voordelen ten opzichte van gewone katoenen t-shirts. Katoen blijft lang nat, wat niet prettig aanvoelt. Het is fijn als een fietsshirt strak zit en niet wappert. De meeste shirts zijn uitgerust met zakjes op de rug. Erg handig om bijvoorbeeld een energiereep, reservebandje, armstukken of een regenjackje in mee te nemen. Pas op met harde dingen zoals een gereedschapstooltje. Bij een valpartij kan dit gevaarlijk zijn. Het gebruik van een zadeltasje is daarom aan te raden. Shirts met een volledige rits aan de voorkant hebben de voorkeur. Die trek je makkelijker aan en kun je als het erg warm is tijdens een beklimming lekker los gooien.

Onderkleding

Een zweethemd draag je een onder je fietsshirt. Het zit strak om je lichaam, zorgt ervoor dat je lichaam goed op temperatuur blijft en dat vocht snel wordt afgevoerd. Voor de zomer zijn er ondershirts zonder mouwen. Is het buiten kouder, dan kun je kiezen voor een ondershirt met lange mouwen, eventueel met col of windstopper.

Schoenen

Fietsen is het prettigst met speciale fietsschoenen. Een goed passende fietsschoen is noodzakelijk voor comfort en een goede krachtoverbrenging op de pedalen. Deze hebben een stugge zool waardoor de belasting op je voet goed wordt verdeeld. Je voelt het pedaal niet zitten. Dat is een groot voordeel als je veel kracht zet of wanneer je moe wordt. Als je een fietsschoen dan ook nog combineert met klikpedalen hoef je ook nog eens geen energie te verspillen aan het recht houden van je voet. Bovendien kan je, wanneer je voet vastzit, niet alleen afzetten maar ook trekken; handig tijdens een sprintje want zo kan je meer kracht zetten. Bovendien is het onmogelijk van je pedaal te glijden, wat wel zo veilig is. Geen wonder dat je een serieuze mountainbiker of wielrenner nooit op sportschoenen ziet rijden.

Een fietsschoen vormt zich niet naar je voet, hij moet dus meteen goed zitten. Je tenen moeten voorin wat bewegingsruimte hebben, je hak daarentegen niet. Om schuiven te voorkomen is het belangrijk dat je hiel goed tegen de achterkant van de schoen drukt. Dat voorkomt vermoeiing en een dood gevoel in je voeten. Ook moet de binnenzool voldoende ondersteuning bieden. Ieder merk heeft een eigen pasvorm, soms ook nog in een smalle en een brede uitvoering. Veel modellen passen is de beste optie om een geschikt stel schoenen te vinden. Let erop dat je geen drukplekken voelt en dat je voet niet kan schuiven. Dit kan onder het fietsen blaren veroorzaken. Fietsschoenen zijn er in verschillende prijsklassen, variërend van ongeveer 50 euro tot honderden euro’s. Duurdere schoenen hebben stijve, carbon zolen en speciale klik- of draaisluitingen. Goedkope schoenen hebben dunne zolen en meestal klittenbandsluitingen. Drie boven twee sluitingen hebben als voordeel dat je druk beter over je voet kunt verdelen. Kliksluitingen zijn gemaakt om je schoen strakker mee aan te trekken dan met klittenband mogelijk is, ook kun je ze daarmee makkelijker net iets strakker of losser zetten. Vetersluitingen zijn ook weer terug van weggeweest en helemaal hip.

Er wordt onderscheid gemaakt tussen schoenen voor de racefiets en voor de mountainbike. Mountainbikeschoenen zijn voorzien van profiel en de zolen zijn vaak minder stijf. Hierdoor is het gemakkelijker om met deze schoenen te lopen. Om die reden zijn er genoeg fietsers die met mountainbikeschoenen op hun racefiets rijden. Let op: je bent dan ook verplicht mountainbikepedalen te gebruiken, omdat schoenplaatjes voor racepedalen niet tussen de noppen passen.

Fietssokken

Bij een paar fietsschoenen horen fietssokken. Deze zijn dunner dan sportsokken en houden het zweet minder vast. Daardoor zit je schoen strakker om je voet, zodat je niet heen en weer schuift. Fietssokken zijn verkrijgbaar in veel maten en designs.

Helm

Ga nooit zonder helm op pad! Zonder helm fietsen is niet verstandig, ronduit dom. Een ongeluk zit in een klein hoekje: je kunt zelf nog zo goed opletten, maar als iemand anders niet oplet, is een aanrijding zo gebeurt. We hebben net iets te veel valpartijen gezien waar de rijder er dankzij het gebruik van een helm nog goed vanaf kwam. Draag dus altijd een helm, ook bij rustige ritjes! - De pasvorm van een helm is erg belangrijk. Bij een goede helm voel je bijna niet dat je hem draagt. Voel je toch nog vervelende drukpunten dan is de pasvorm van die helm niet goed voor jouw hoofd. Een te grote helm beschermt slechter bij valpartijen. - Controleer je helm op beschadigingen. Als je een keer met helm op je hoofd valt, dan moet je je helm vervangen. Zelfs niet zichtbare schade kan ervoor zorgen dat de helm bij een volgende valpartij minder goed beschermt. Veel fabrikanten hebben een zogenaamde ‘crash-garantie’. Val je met helm, dan kun je met korting een nieuwe kopen. Neem dan wel je kapotte helm mee naar de winkel. - Ventilatiegaten zorgen voor de verkoeling van je hoofd. Dit is vooral prettig als het erg warm is. Toch zegt het aantal gaten niet alles over daadwerkelijke koeling van je hoofd. Jammer genoeg ondervind je alleen in de praktijk hoe goed die luchtdoorstroming is. In de winkel moet je vertrouwen op de verkoper. - Zorg altijd dat de sluiting dicht zit. Ook als je even een klein stukje gaat rijden. De sluiting waarborgt de werking van de helm.

Bril

Als je straks zo hard gaat dat je traanogen krijgt is een zonnebril misschien een optie. Het ziet er niet alleen erg snel uit, het is ook nog eens erg praktisch. De bril beschermt je ogen tegen UV-licht en insecten, en in het bos ook tegen takken en modder. Je kunt het best een bril nemen met verwisselbare glazen: donkere voor als de zon schijnt, geel/oranje bij slecht weer (geeft meer contrast) en transparant tijdens bijvoorbeeld een modderrit.

Handschoenen

Fietshandschoenen zijn aangenaam bij tegen schokken en bij zweethanden. Ook beschermen ze bij valpartijen. Voor de zomer heb je handschoenen met korte vingers. Deze zijn van zeer dun materiaal is gemaakt. De handpalmen zijn vaak voorzien van een laagje dempend materiaal om je handen comfortabel op te laten steunen.

Foto 1

Foto 4

Foto 2

Foto 5

Foto 3

Foto 6

Foto 1 Met de juiste maat helm op je hoofd kun je er aan de zijkant net geen vinger tussen schuiven. Kan dat wel, dan moet je een maatje kleiner nemen. Is die weer te klein, probeer dan eens een helm van een ander merk. Die kan soms net even anders vallen qua maat. Goede merken leveren één model in drie maten.

Foto 2 & foto 3 Zet de helm goed op je hoofd. Dat betekent horizontaal en dus niet naar achteren gekanteld. De banden lopen mooi langs je oren en komen vlak onder je oren samen.

Foto 4 De kinband zit strak. Hij zit goed als je er zonder wrikken net een vinger tussen kunt schuiven.

Foto 5 Draai of schuif het stelmechanisme zo dat de helm stevig aansluit zonder dat je echt druk voelt. De helm moet al op je hoofd blijven zitten zonder dat je de bandjes hebt vastgemaakt. Die bandjes houden de helm op zijn plek bij een valpartij.

Foto 6 Juist ja, zo zit hij goed!

Foto 1

Foto 2

Foto 3

Foto 4

Foto 5

Foto 6

Foto 1 Met de juiste maat helm op je hoofd kun je er aan de zijkant net geen vinger tussen schuiven. Kan dat wel, dan moet je een maatje kleiner nemen. Is die weer te klein, probeer dan eens een helm van een ander merk. Die kan soms net even anders vallen qua maat. Goede merken leveren één model in drie maten.

Foto 2 & foto 3 Zet de helm goed op je hoofd. Dat betekent horizontaal en dus niet naar achteren gekanteld. De banden lopen mooi langs je oren en komen vlak onder je oren samen.

Foto 4 De kinband zit strak. Hij zit goed als je er zonder wrikken net een vinger tussen kunt schuiven.

Foto 5 Draai of schuif het stelmechanisme zo dat de helm stevig aansluit zonder dat je echt druk voelt. De helm moet al op je hoofd blijven zitten zonder dat je de bandjes hebt vastgemaakt. Die bandjes houden de helm op zijn plek bij een valpartij.

Foto 6 Juist ja, zo zit hij goed!

Beenstukken

In het voor- en najaar, of op een frisse zomeravond, is het soms net te warm om met een lange broek te gaan rijden. Beenstukken bieden dan de perfecte oplossing. Hiermee maak je van je Ze zijn ook prettig als je na een lange klim gaat afdalen en niet te veel wilt afkoelen.

Armstukken

Hiervoor geldt hetzelfde als voor beenstukken, maar dan voor je armen. Omdat je meestal eerder je armen dan je benen bedekt, zijn armstukken onmisbaar. Vind je het toch te warm, dan schuif je ze naar beneden. Je kunt ze gewoon onder het rijden afdoen, in tegenstelling tot de beenstukken.

Driekwartsbroek /kniestukken

Je knieën zijn gevoelig voor kou. In sommige omstandigheden zijn beenstukken te warm, en is een korte broek te koud. Een tussenoplossing is om kniestukken of een driekwartsbroek aan te schaffen. Ze bedekken je knieën, maar niet je hele onderbeen.

Beenstukken

In het voor- en najaar, of op een frisse zomeravond, is het soms net de warm om met een lange broek te gaan rijden. Beenstukken bieden dan de perfecte oplossing. Hiermee maak je van je korte broek een lange broek. Krijg je het na een tijdje toch te warm? Dan doe je de beenstukken eenvoudig gewoon weer uit en stop je ze in het zakje van je shirt. Ook prettig als je na een lange klim gaat afdalen en niet teveel wil afkoelen.

Armstukken

Hiervoor geldt hetzelfde als beenstukken, maar dan voor je armen. Omdat je meestal eerder je armen dan je benen bedekt zijn armstukken ook onmisbaar. Vind je het toch te warm, dan schuif je ze naar beneden. Je kunt ze gewoon onder het rijden afdoen, in tegenstelling tot de beenstukken.

Driekwartsbroek / Kniestukken

Je knieën zijn gevoelig voor kou. In sommige omstandigheden zijn beenstukken te warm, en is een korte broek te koud. Een tussenoplossing is om kniestukken of een driekwartsbroek aan te schaffen. Ze bedekken je knieën, maar niet je hele onderbeen.

VOOR IN DE WINTER

Lange broek

Voor de koude winterdagen zijn lange fietsbroeken te verkrijgen in verschillende diktes en van verschillende materialen. Lange broeken kun je kopen met of zonder zeem. Broeken met zeem zijn een stuk duurder dan zeemloze broeken. Een broek zonder zeem voldoet prima, je kunt deze over je gewone fietsbroek aandoen.

Lange mouwen

Winterhandschoenen

Bij vorst zijn koude vingers bijna onvermijdelijk. Maar met een set goede wind- en waterdichte handschoenen kom je een heel eind. Koop geen dikke handschoenen, zodat je nog wel makkelijk kunt remmen en schakelen. De handschoenen houden je handen goed op temperatuur. Het materiaal is ademend, waardoor je geen zweethanden krijgt.

Helmmuts

Bij temperaturen rond of onder het vriespunt is het fijn als je oren bedekt zijn. Met een helmmuts voorkom je dat je koude oren krijgt. De helmmuts is gemaakt van dun, maar warm materiaal, en wordt gedragen onder de helm.

Overschoenen

Koude voeten hebben is niet bepaald een pretje. Daarom kun je voor in de winter of voor koude herfstdagen overschoenen aanschaffen. Je hebt dunne en dikke overschoenen, wind- en/of waterdichte. Overschoenen zijn een stuk goedkoper dan speciale winterschoenen. Tegen kou en regen helpen waterdichte sokken, maar daarin zweet je meer.

Lange broek

Voor de koude winterdagen zijn lange fietsbroeken te verkrijgen in verschillende diktes en van verschillende materialen. Lange broeken kun je kopen met of zonder zeem. Broeken met zeem zijn een stuk duurder dan zeemloze broeken. Een broek zonder zeem voldoet prima, je kunt deze over je gewone fietsbroek aandoen.

Lange mouwen

Als een fietsshirt met armstukken niet meer volstaat, zul je een shirt met lange mouwen moeten dragen. Dit shirt is wat dikker, maar het is niet heel erg dik. Daarvoor heb je speciale wintershirts. Deze zijn wind en waterdicht. Let op: meerder dunne lagen helpen beter tegen de kou dan één dikke laag. Je kunt dus prima een ondershirt met lange mouwen, een shirt met korte mouwen en daarboven een shirt met lange mouwen aantrekken.

Winterhandschoenen

Bij vorst zijn koude vingers bijna onvermijdelijk. Maar met een set goede wind- en waterdichte handschoenen kom je een heel eind. Koop geen dikke handschoenen, zodat je nog wel makkelijk kunt remmen en schakelen. De handschoenen houden je handen goed op temperatuur. Het materiaal is ademend, waardoor je geen zweethanden krijgt.

Helmmuts

Bij temperaturen rond of onder het vriespunt is het wel fijn als je oren bedekt zijn. Met een helmmuts voorkom je dat je koude oren krijgt. De helmmuts is gemaakt van dun, maar warm, materiaal, en wordt gedragen onder de helm.

Overschoenen

Koude voeten hebben is niet bepaald een pretje. Daarom kun je voor winter of koude herfstdagen overschoenen aanschaffen. Je hebt dunne en dikke overschoenen, wind- en/of waterdichte. Overschoenen zijn een stuk goedkoper dan speciale winterschoenen. Tegen kou en regen helpen waterdichte sokken, maar daarin zweet je meer.

© 2020 Fiets | New Skool Media